Amanda

Amanda

Urban Witches Rotterdam is een plek vol stadshekserij, maanmagie en intersectioneel feminisme voor slayista’s die niet bang zijn voor hun schaduw.

Critical Magic, als je kritisch bent op spiritualiteit en hekserij

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on tumblr
Share on pocket
Share on email
Share on print
Share on whatsapp

Het is een kleine stap van practical magic naar critical magic. Daarbij bedoel ik niet ‘kritische magie’, maar kritisch zijn op spiritualiteit, magie en hekserij. Want net als in iedere levensovertuiging zijn er blinde vlekken, dogma en spiritueel narcisme.

Praktische hekserij

Een van de dingen die mij zo aantrekt in hekserij is de praktische kant ervan. Hekserij is vaak heel logisch. De handelingen zijn vaak letterlijk en vaker symbolisch. Ken je de taal van symbolen, dan leer je al snel hekserij. Zelf ben ik ook een praktische doe-het-zelf heks. Ik gebruik wat ik huis heb en probeer mijzelf te behoeden voor hyper-consumentisme door vooral niet de edelstenenwinkel leeg te kopen of te putten uit magische tradities waar ik niet tot ben ingewijd. Mijn praktijk als stadsheks is erg direct gerelateerd aan mijn omgeving: Rotterdam en Rotterdammers.

Er is de afgelopen maanden veel discussie geweest in heksenland. Over de #witchaesthetic, culturele appropriatie (het toe-eigenen van een cultuur die niet de jouwe is) en vercommercialisering van hekserij. En dat is een goed iets! Ik ben een enorme voorstander van dialoog aangaan en hekserij te zien in zijn maatschappelijke context. Maar waarom eigenlijk? Is hekserij niet heel privé en persoonlijk? Ja. En nee..

Nee, hekserij is voor mij heel persoonlijk!

Ja, voor mij ook. Maar toch ervaar ik dat niet zo. Het is net zoiets als politiek, heel ver weg maar toch dichtbij. Ieder besluit en beleid in Den Haag voel ik namelijk in mijn portemonnee (nog meer mensen op zoek naar een betaalbaar huis in Rotterdam? Ik zal je verklappen die zijn er niet), rechten, plichten en privileges. Het politieke is namelijk heel persoonlijk. Worden er keuzes gemaakt over de zorg, dan gaat mijn eigen bijdrage omhoog. Worden er besluiten gemaakt over het vrouwenlichaam (denk: beschikbaarheid van de pil of abortus), dan draag ik als vrouw de consequenties daarvan.

Hekserij voelt voor mij net zo. Mijn heksenpraktijk heeft wel degelijk iets te maken met het maatschappelijke. Thema’s als liberalisme en kapitalisme (lees: Sephora maakt een witchy starterkit) of de culturele appropriatie van dromenvangers en het smudgen met witte salie hebben voor mij wel degelijk een heel belangrijke verbinding met maatschappij en politiek.

De heks als outfit.

Nu het bijna Halloween is kunnen we er niet onderuit. De heks is al een tijdje HOT. Zeker als Halloween voor de deur staat wilt iedereen een sexy heks zijn. Veel heksen hebben hier moeite mee. Voor heksen is het immers het hele jaar een heksenfeest (dat is ook wel chill met 8 sabbats en 13 esbats ;-).

Persoonlijk lig ik er niet van wakker als mensen zich een heksenkostuum aanmeten. Of helemaal gaan voor de #witchaesthetic en een pentagram dragen omdat ze het gewoon een cool symbool vinden. Dit is al zo oud als de weg naar Kralingen. Het is een manier voor jonge heksen om hun identiteit zichtbaar te maken. Dit kan super fijn als je je onzeker voelt en op zoek bent naar je eigen pad in het leven. Who am I to judge?

Cultuur van jou, cultuur van mij (zing mee met Abracadabra en de Munnik)

Voor mij persoonlijk is ‘heks zijn’ slechts één onderdeel van mijn identiteit, niet mijn complete identiteit. Bij culturele appropriatie kijk ik er weer iets anders tegen aan. Als je iets neemt van een cultuur, buiten je eigen cultuur om, vind ik het belangrijk dat je onderzoekt wat de (culturele / spirituele) herkomst van een traditie is. In een superdiverse multiculturele samenleving gaat het gesprek al snel over ‘dit is van mijn cultuur, dit is van jouw cultuur’, waardoor het snel een wij-zij discussie wordt. Maar laten alsjeblieft er geen ‘cultuur-van-jou-cultuur-van-mij’ van maken. En daarmee wil ik niet zeggen dat het onbelangrijk is en je maar gewoon kan doen en laten wat je wilt.

Glijdende (klank)schalen

Het wordt naar mijn idee fout als je culturele en spirituele componenten gebruikt voor je eigen (commerciële) gewin terwijl de cultuur die er van origine bijhoort hiervoor gestigmatiseerd of uitgesloten wordt door de dominante (lees: witte) cultuur. Hier zit een belangrijk ethisch component in dat voor mij een duidelijke relatie heeft met het maatschappelijke debat én het maakt je een copy-cat.

Waar ik ook wat moeite mee heb is het commercieel uitbuiten van hekserij zonder goede research gedaan te hebben. Iedereen kan wat essentiële olie bij een basisolie gooien en het ‘dark-moon-hoodoo-vibes-with-against-ludduvedduh’ noemen.

Wat niet zegt dat er iets mis is met creatieve heksen die vanuit hun ziel iets magisch maken en verkopen. Het gaat mis als het gejat is, puur commercieel of esthetisch is. Maar hoe dan wel? De middenweg vraagt je constant kritisch te zijn. En dat kan best een uitdaging zijn.

Wat is er nu mis mee?

Nu heb ik ook niet de wijsheid in pacht. Ik doe mijn best om consciëntieus te zijn in mijn persoonlijke praktijk en kritisch te denken. Dat lukt mij ook niet altijd. Mijn eksterogen verleiden mij ook. Kunstzinnige uiting is voor mij een wezenlijk onderdeel van hekserij, esthetiek dus ook. Het gaat mis als je alles klakkeloos aanneemt, niet nadenkt of vragen stelt bij je eigen handelen. Sterker nog. Ik roep zat domme dingen. Ongeïnformeerde dingen. Omdat we allemaal gesocialiseerd zijn in een dominante cultuur. Het gaat om die grote magie tussen je oren in samenspel met je hart en gevoel voor rechtvaardigheid. Laten we praten, in discussie gaan en deze vooral inclusief houden.

Blijf weg van glijdende klankschalen en energie die niet bij je resoneert omdat er iets off is (je intuïtie klopt vaak) maar gebruik ook je hersens en stel vragen aan jezelf maar vooral ook aan de ander! Want die zogenaamde ‘heksenwijsheid’ komt toch echt vaak in samenspel mét elkaar. Door de dialoog bij het kampvuur, niet door het kampvuur. Vuur verwoest niet alleen, ze maakt ook vruchtbare grond voor groei en verbinding voor onze kleine heksenmaatschappij. Daarom pleit ik voor inclusieve hekserij waar zoveel mogelijk mensen zich welkom en gerespecteerd voelen. 

2124709d-159a-4758-9306-41638fe308f9.jpg

Amanda

Are you a Grammar-Witch? Schroom niet om mij te wijzen op mijn taaltechnische onvolkomendheden

Verder lezen..

Big Witch Energy en beperkende geloofsovertuigingen

Kijk voor de meest recente data 2019 even hier Er kwam flink veel reactie op mijn BIG WITCH ENERGY artikel. het is ruim tijd om te werken aan hetgeen wat ongezien is: beperkende geloofsovertuigingen. Beperkende wattes? Ik raakte het zachtjes aan: een beperkende geloofsovertuiging. What the hell is dat? Een beperkende geloofsovertuiging

Read More »

Schaduwwerk Rituelen in februari

Mis je naakt ronddansen in de weide bij volle maan? Ik heb een alternatief voor je: de schaduwwerk rituelen. Je brengt in 1 maancyclus je beperkende geloofsovertuigingen aan het licht. Hoe zien de bijeenkomsten eruit? We werken in een kleine groep. Je krijgt een introductie tot schaduwwerken en haar achtergrond, leert

Read More »